Διάσπαση προσοχής & 10 ασκήσεις που βοηθούν στο «Ξύπνημα των αισθήσεων»

8 Posted by - June 21, 2015 - Kids, Mommy

Όλα τα παιδιά, ειδικά τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, τείνουν συχνά να μην μπορούν να ελέγξουν τις ορμές τους ή να περιορίσουν την κινητικότητά τους. Εν μέρει, αυτό θεωρείται δικαιολογημένο.
Ωστόσο, εάν η έντονη ενεργητικότητα και «απροσεξία» συνεχίσουν να υφίστανται και σε μετέπειτα εξελικτικά στάδια, δημιουργώντας δυσκολίες σε διάφορους τομείς της ζωής του παιδιού, είναι πολύ πιθανό η διάγνωση να είναι ΔΕΠ-Υ. H αιτιολογία της διαταραχής αυτής μπορεί να είναι βιολογική, ψυχολογική ή κοινωνική, ενώ τα βασικά συμπτώματά της είναι τρία: η υπερδραστηριότητα, η απροσεξία και η παρορμητικότητα.

Τα άτομα με ΔEΠ-Y εκδηλώνουν συνδυασμούς των ακόλουθων συμπεριφορών:

➤ Δυσκολεύεται να παραμείνει καθισμένος όταν χρειάζεται
➤ Δυσκολεύεται να προσηλωθεί και να περιμένει τη σειρά του στην εργασία, το παιχνίδι ή ομαδικές δραστηριότητες
➤ Ξεστομίζει απαντήσεις πριν ολοκληρωθούν οι ερωτήσεις
➤ Δεν μπορεί να δώσει προσοχή σε λεπτομέρειες ή κάνει απρόσεκτα λάθη
➤ Δεν φαίνεται να ακούει
➤ Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες και να οργανώσει την εργασία του
➤ Αφήνει τη μία δραστηριότητα ανολοκλήρωτη μετά την άλλη
➤ Δεν κατορθώνει να δώσει προσοχή σε λεπτομέρειες και ν’ αποφύγει τα λάθη από απροσεξίες
➤ Xάνει πράγματα απαραίτητα για την εργασία ή τη δραστηριότητά του
➤ Δυσκολεύεται ν’ ακούσει τους άλλους χωρίς να αποσπαστεί η προσοχή του ή χωρίς να διακόψει
➤ Παρουσιάζει μεγάλες εναλλαγές στην ψυχολογική διάθεση
➤ Δυσκολεύεται να νιώσει

Το ποσοστό των παιδιών που φαίνεται ότι έχουν ΔΕΠ – Υ είναι 3 – 5% περίπου του γενικού πληθυσμού, 80% εκ των οποίων είναι αγόρια. Σύμφωνα με έρευνες το 50 – 70% των παιδιών που διαγνώστηκαν με ΔΕΠ – Υ εξακολουθούν να εμφανίζουν προβλήματα και στην εφηβεία. Επομένως, κρίνεται απαραίτητη η άμεση παρέμβαση, που μάλιστα θα είναι αποκλειστικά σχεδιασμένη για το εκάστοτε παιδί και θα δίνει έμφαση στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησής του.

Η προσέγγιση στην αντιμετώπιση γίνεται μέσα από ασκήσεις οργάνωσης, μεθόδους και στρατηγικές για την ενίσχυση της εστίασης και της παραγωγής συγκεκριμένου έργου. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το παιδί με διάσπαση είναι εξαιρετικά ευαίσθητο στη πίεση. Οι κανόνες και οι περιορισμοί το φορτίζουν και για αυτό χρειάζεται ένα “ξύπνημα” των αισθήσεων για να επανέλθει σε ισορροπία.

Παρουσιάζεται η ελεύθερη μετάφραση από ένα απόσπασμα άρθρου το οποίο δημοσιεύτηκε στο Special -Ism σχετικά με τις 10 ασκήσεις που βοηθούν στο “Ξύπνημα των αισθήσεων”!

Sensory Strategies για την καρέκλα.

1

1.Εκτάσεις στη καρέκλα – Πιάστε μια πλευρά από το πίσω μέρος της καρέκλας με τα δύο χέρια και στρίψτε το κορμό σας όσο το δυνατόν περισσότερο προς μια κατεύθυνση. Επαναλάβετε και στην άλλη κατεύθυνση.

2

2. Έλξεις δαχτύλων. – Αγκιστρώστε τους δείκτες μαζί και τραβήξτε για 3 δευτερόλεπτα. Επαναλάβετε με κάθε σετ δακτύλων.

3

3. Velcro – Κολλήστε μια ταινία από αυτοκόλλητο βέλκρο κάτω από το θρανίο των μαθητών για να “τρίβουν” τα δάχτυλα τους. Τα περισσότερα παιδιά προτιμούν το μαλακό πλέγμα αλλά κάποια προτιμούν και τη πιο άγρια πλευρά – και τα δύο βοηθούν.

4

4. Σπρώξτε με πίεση – Αρχικά καθίστε ίσια και τραβήξτε τον αφαλό σας προς τη σπονδυλική στήλη. Μετά σφίξτε τα χέρια σας σταθερά προς τα κάτω από τη κορυφή του κεφαλιού. Εναλλακτικά πιέστε τις παλάμες σας μαζί μπροστά από το στήθος όσο το δυνατόν πιο σταθερά.

5

5. Push-Ups στη καρέκλα – Τοποθετήστε τα χέρια σας σε κάθε μεριά της καρέκλας και τεντώστε τους βραχίονες για να σηκώσετε το πίσω μέρος του σώματος από τη καρέκλα. Επαναλάβετε 10 φορές.

6

6. Παγούρια – Προσωπικά εγώ προτιμώ τα Camelbak water bottles (τα βρίσκεις σε καταστήματα αθλητικών ειδών). Αυτό απαιτεί να δαγκώσεις απαλά το καλαμάκι ενώ βάζεις το στόμα σου στη βαλβίδα αντίστασης. Ενισχύει ιδιαίτερα το συντονισμό του στόματος. Ενθαρρύνετε τους μαθητές να έχουν ένα παγούρι στο θρανίο τους ανά πάσα στιγμή.

7

7.Τσίχλες ή μέντες – Μελέτες δείχνουν ότι οι τσίχλες και οι μέντες ενισχύουν την συγκέντρωση. Δυστυχώς η τσίχλα δεν επιτρέπεται. Όσο είναι δυνατόν προτρέψτε το σχολείο να χαλαρώσει το κανονισμό ειδικά για τους εφήβους.

8. Μασάζ στο αυτί – Ξεκινώντας από τη κορυφή του αυτιού κάντε απαλό μασάζ με τον αντίχειρα και το δείκτη μέχρι το κάτω μέρος του λοβού.

 

9

9. Αλλαγή θέσης – Απλά γυρίστε τη καρέκλα και περάστε τη ανάμεσα στα πόδια σας ή γυρίστε τη στο πλάι για λίγο. Αυτές οι θέσεις απαιτούν διαφορετική στάση του σώματος και ως εκ τούτου μπορεί να είναι αποτελεσματικές για να “ξυπνήσει” ο εγκέφαλος.

10 (2)

10. “Τελείες και ζουλήγματα” – Κάντε μια τελεία στην αριστερή παλάμη με τον αντίχειρα του δεξιού χεριού και στη συνέχεια πιέστε απαλά τον αριστερό καρπό με το δεξί χέρι. Κάντε μια σειρά απο “ζουλήγματα” με το δεξί χέρι να διατρέχει κατά μήκος όλου του αριστερού χεριού. Επαναλάβετε για την άλλη πλευρά.

Η Gwen Wild είναι καθηγήτρια στη σχολή Summit Professional Education. Ταξιδεύει σε εθνικό επίπεδο για να ενημερώσει σχετικά με τη δημιουργία και εφαρμογή αποτελεσματικών αισθητηριακών στρατηγικών για παιδιά και εφήβους.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά και εφήβους με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα σε παιδιά με Διάσπαση προσοχής. Μπορεί να γίνει από εκπαιδευτικούς στη τάξη, από γονείς στο σπίτι και ειδικούς θεραπευτές κατά την εξατομικευμένη συνεδρία.

Περισσότερες πληροφορίες: Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com   web: dyslexiaathome.blogspot.gr

Ανδριανή Ξιάρχου

11242036_10155613798710593_1504680674_o

 

 

 

Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής (ΤΕΦΑΑ Αθηνών)
Μουσικοκινητική Αγωγή – εκπαιδευτικό παιχνίδι στο Petit Paris Π. Φαλήρου

 

Διαβάστε επίσης: “Επιλέξτε τις σπιτικές μπάρες δημητριακών για τα παιδιά σας, το Cookie Man μας προτείνει 2 αγαπημένες συνταγές!”

Cookie Man , Π. Φαλήρου , Αγίου Αλεξάνδρου 34-38 , 210 983 6957

1601222_1438461063037888_1626342866_n

No comments

Leave a reply