Διατροφή και Διάθεση: Πως οι τροφές επηρεάζουν την ψυχική υγεία μας

35 Posted by - April 30, 2018 - Nutrition

Τα συναισθήματα μας παίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιλογή των τροφίμων που θα καταναλώσουμε. Μάλιστα, πολλές φορές προσπαθούμε να διώξουμε τη λύπη και τη στεναχώρια καταναλώνοντας κάποιο γλυκό έδεσμα ή να εκτονώσουμε το άγχος μας επιλέγοντας κάποιο τραγανό σνακ. Θα μπορούσε όμως να συμβεί και το αντίθετο; Θα μπορούσαν τα τρόφιμα που καταναλώνουμε να επηρεάσουν το πως αισθανόμαστε;  Εάν πραγματικά υπάρχει δυνατότητα να συμβεί αυτό, θα μπορούσε ένα συγκεκριμένο διατροφικό πλάνο να μας εξασφαλίσει καλή διάθεση;

Αρχικά, γνωρίζουμε ότι η πρόσληψη τροφής αυξάνει τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα και εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία του εγκεφάλου και κατά συνέπεια την ικανότητα συγκέντρωσης και την αποδοτικότητα. Τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα αυξάνονται από το σύνολο των υδατανθράκων που καταναλώνουμε (όπως φρούτα, λαχανικά, πατάτες, δημητριακά, ψωμί, σάκχαρα και λακτόζη στο γάλα). Όταν ακολουθούμε μία διατροφή με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, τα επίπεδα της γλυκόζης είναι χαμηλά και αισθανόμαστε αδύναμοι, κουρασμένοι, νευρικοί, χωρίς πνευματική διαύγεια.

Η κατανάλωση πρωινού γεύματος και τα μικρά και συχνά γεύματα μέσα στην ημέρα μπορούν να μας βοηθήσουν να αποφύγουμε τις πολύ έντονες αυξομειώσεις στα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα μας και έτσι να είμαστε πιο συγκεντρωμένοι και αποδοτικοί. Βέβαια, εφόσον η τιμή της γλυκόζης βρίσκεται εντός των φυσιολογικών ορίων δεν μπορούμε να πετύχουμε μεγαλύτερη συγκέντρωση και λειτουργία του εγκεφάλου με περαιτέρω αύξηση της!

Την ίδια στιγμή, όλα τα τρόφιμα που αναφέραμε προηγουμένως (δημητριακά ολικής άλεσης, φρούτα, λαχανικά, όσπρια, γαλακτοκομικά) εκτός από υδατάνθρακες, περιέχουν και πληθώρα μικροθρεπτικών συστατικών, όπως είναι οι βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία. Όταν η διατροφή μας είναι «φτωχή» και δεν καλύπτει τις ανάγκες μας στα μικροθρεπτικά συστατικά, τότε το σώμα μας στερείται στοιχεία ζωτικής σημασίας για την ομαλή λειτουργία του και μπορεί να επηρεαστούν τα επίπεδα της ενέργειας μας, η διάθεση και η πνευματική μας διαύγεια.

Στον πίνακα που ακολουθεί φαίνεται πως μπορεί η έλλειψη συγκεκριμένων μικροθρεπτικών συστατικών στον οργανισμό μας, να επηρεάσει τη διάθεση μας.

Βιταμίνη/ Ανόργανο στοιχείο σε έλλειψη Επίδραση στη διάθεση Τρόφιμα που μπορούν να βοηθήσουν
Σίδηρος Αναιμία, αίσθημα αδυναμίας, κόπωσης, λήθαργος Επαρκή πρόσληψη σιδήρου μέσω ζωικών τροφών (κόκκινο κρέας, πουλερικά, ψάρια) και πρόσληψη τροφίμων με βιταμίνη C.
Β1, Β3 ή Β12(βιταμίνες του συμπλέγματος Β) Κούραση, αίσθημακατάθλιψης και ευερεθιστότητας Τρόφιμα με ζωική πρωτεΐνη, όπως το κρέας,τα ψάρια, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά.  Εμπλουτισμένα τρόφιμα, όπως τα δημητριακά ολικής αλέσεως.
Φυλλικό οξύ Εντονότερο το αίσθημα κατάθλιψης, κρίσιμο στοιχείο για την τρίτη ηλικία Συκώτι, πράσινα λαχανικά, πορτοκάλια και άλλα εσπεριδοειδή, φασόλια, εμπλουτισμένα δημητριακά πρωινού.
Σελήνιο Αρνητική διάθεση, εντονότερο αίσθημα κατάθλιψης Καρύδια Βραζιλίας, κρέας, ψάρι, σπόροι και ψωμί ολικής αλέσεως.

 

Επομένως, ο στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε όλα τα απαραίτητα μικροθρεπτικά συστατικά μέσω μιας ισορροπημένης και υγιεινής διατροφής. Βέβαια, σε ορισμένες περιπτώσεις η λήψη συμπληρωμάτων διατροφής μπορεί να είναι ευεργετική, καθώς μπορεί οι ανάγκες μας σε συγκεκριμένες βιταμίνες ανά περιόδους να είναι μεγαλύτερες ή να παρουσιάζουμε έλλειψη σε κάποιο συγκεκριμένο στοιχείο.

Ωστόσο, ακόμα και όταν λαμβάνουμε κάποιο συμπλήρωμα διατροφής, είναι χρήσιμο να έχουμε μία ισορροπημένη διατροφή, καθώς η αποτελεσματική απορρόφηση των συστατικών ενός συμπληρώματος συνήθως πραγματοποιείται με τη «βοήθεια» άλλων συστατικών (π.χ. οι λιποδιαλυτές βιταμίνες απορροφώνται καλύτερα μαζί με λιπαρά)

Η διατροφή μας λοιπόν, δεν επηρεάζει μόνο την υγεία μας, αλλά και τη διάθεση μας. Ο μόνος τρόπος να πετύχουμε το καλύτερο για τον εαυτό μας είναι να ακολουθήσουμε ένα ισορροπημένο διατροφικό πλάνο, πλούσιο σε ποικίλα φρούτα και λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, τροφές με πρωτεΐνη και λιπαρά ψάρια.

Πηγή: www.bda.uk.com

 marouda-konstantina-1

Μαρούδα Κωνσταντίνα

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Nutrimed Θεσσαλονίκης

Τηλ: 6945775903

Email: kmarouda@nutrimed.gr

 

No comments

Leave a reply