O κύκλος των ”5 προπονήσεων” – Βγες απο τα καθιερωμένα!

7 Posted by - January 15, 2015 - Running, Workout

Χρόνια τώρα δουλεύοντας στην αρχή σε διάφορα γυμναστήρια και μετά σε δικό μου χώρο , παρατηρώντας τους γυμναζομένους, αθλητές και μη, να γυμνάζονται κατέληξα στο συμπέρασμα πως οι περισσότεροι έχουν την εξής ρουτίνα: 5 ημέρες γυμνάζονται και το Σαββατοκύριακο έχουν ρεπό (δλδ ξεκουράζονται ). Με αυτό το ιεροτελεστικό των 5/2 ημερών να μη σπάει, παρά μόνο σε διακοπές ή γιορτές! Είναι όμως αρκετές 5 προπονήσεις την εβδομάδα; Και αν ναι, πρέπει να είναι σε συνεχεία;

Το αν είναι αρκετές οι 5 προπονήσεις και το τι περιλαμβάνουν θα πρέπει να ενταχθεί σε έναν προπονητικό σχεδιασμό, ο οποίος εξαρτάται από πολλές παραμέτρους, όπως τον στόχο, το προπονητικό παρελθόν, το φύλλο, την ηλικία, τη σεζόν, κλπ . Ο μικροκύκλος όμως (δηλαδή η αλληλουχία προπονητικών μονάδων στην περίοδο της εβδομάδας για τους περισσότερους) πρέπει να είναι μοιρασμένος ισομερώς για να επιτευχθεί η σχέση κούρασης – ξεκούρασης που ισοδυναμεί με την επίδοση, δηλαδή το επιθυμητό αποτέλεσμα.

 
image_1Έχετε αναρωτηθεί, ως αθλητές ή αθλούμενοι, αν κάνοντας 5 συνεχόμενες προπονήσεις δίνουμε τη δυνατότητα στο σώμα μας να επανέλθει μετά από μια έντονη ή μεγάλη προπόνηση ? Μήπως πρέπει να ελέγξουμε τον χρόνο και τον τρόπο με τον οποίο όχι μόνο γυμναζόμαστε ή προπονούμε κάποιον αλλά και τον τρόπο και χρόνο τον οποίο χρειάζεται ο κάθε ασκούμενος για να ξεκουραστεί;
Αν λοιπόν μέσα σε ένα μικροκύκλο (εβδομάδα ) το προπονητικό στρες είναι μεγάλο και διαρκές, τότε η αποκατάσταση δεν θα είναι επαρκής. ΑΡΑ όχι μόνο δε θα πετύχουμε την απόδοση ή το επιθυμητό αποτέλεσμα, αντιθέτως ρισκάρουμε για τραυματισμούς! Έτσι 5 συνεχόμενες και μάλιστα έντονες προπονήσεις, ίδιου τύπου σίγουρα δεν είναι το ζητούμενο για τους περισσότερους.

 
image_2Και από την άλλη όταν οι προπονήσεις είναι ελάχιστες, το αποτέλεσμα θα είναι επίσης ανεπαρκές.

 
image_3Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΕ ΓΥΜΝΑΣΤΕΣ – ΓΥΜΝΑΖΟΜΕΝΟΥΣ.
Η πρόταση είναι απλή. Κινηθείτε έξω από τα καθιερωμένα πλαίσια του 5/2, βάλτε και το ΣΚ μέσα στον κύκλο σας, πειραματιστείτε προπονητής – αθλητής και βρείτε τη σωστή σχέση προπόνησης- ξεκούρασης που σίγουρα δεν είναι η ίδια για τον καθένα. Η αρχή της εξειδίκευσης δείχνει ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί στην προσαρμογή, στην ανταπόκριση αλλά και στον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Σίγουρα το 5/2 δεν είναι το ιδανικό για τους περισσότερους, γιατί 2 ημέρες συνεχόμενες ρεπό θα μας κάνουν να νιώθουμε αρκετά ανήμποροι για να ξεκινήσουμε και πάλι ΔΕΥΤΕΡΑ την προπόνηση μας. Επίσης, με ελάχιστες διαφοροποιήσεις, οι αθλητές χρησιμοποιούν τον ίδιο κύκλο βάζοντας μερικές διπλές προπονήσεις μέσα στην εβδομάδα ή βάζοντας απλά ένα long run ή προπόνηση εξειδίκευσης το ΣΚ.

Βγείτε έξω απ τα καθιερωμένα λοιπόν! Ένα προπονητικό πρόγραμμα δεν χρειάζεται να είναι εβδομαδιαίο απαραίτητα, δηλαδή 7 ημέρες = μικροκύκλο ή 4 εβδομάδες =μεσοκύκλο. Προσαρμόστε τους κύκλους στις ανάγκες του αθλητή ή του ευατού σας, μην χρησιμοποιείτε τυποποιημένα προγράμματα, που δεν ταιριάζουν σίγουρα στον κάθε έναν από μας. Γιατί προπόνηση/ γυμναστική σημαίνει σωστές προσαρμογές στο σωστό χρόνο. Βρείτε λοιπόν, τη σωστή αυτή σχέση και το αποτέλεσμα ίσως σας εκπλήξει!

Γρηγόρης Αμβράζης

548810_3902295447647_1510114286_nΑπόφοιτος Α.Π.Θ. Τ.Ε.Φ.Α.Α.
Διεθνής Αθλητής Canoe Kayak με παγκόσμιες διακρίσεις, Μαραθωνοδρόμος, 10.38′ Ironman finisher. Personal trainer, functional trainer, Trx trainer. Ιδιοκτήτης γυμναστηρίου Athleta sport club. Δημιουργός Ομάδας Athleta Team.
https://www.facebook.com/greg.amvrazis

 

No comments

Leave a reply