Ασκήσεις και παιχνίδια προαγωγής της δημιουργικότητας για παιδιά

10 Posted by - March 19, 2016 - Kids, Mommy

Δημιουργικότητα ορίζεται ως η ικανότητα ενός ατόμου να παράγει ένα πρωτότυπο έργο που ανταποκρίνεται στους περιορισμούς της εκάστοτε εργασίας του (Lubart, 1994). Η δημιουργικότητα αναφέρεται και στη γνωστική ετοιμότητα, την οποία παρουσιάζει το άτομο όταν δέχεται νέες πληροφορίες ή όταν σε παλιές δίνει μια καινούργια θεώρηση.

Απλές μορφές παιχνιδιών δημιουργικότητας-φαντασίας   

•Ζητάμε από τους μαθητές να κλείσουν τα μάτια και να φανταστούν μια κατάσταση.

•Η άσκηση μπορεί να επαναληφθεί με μουσική υπόκρουση.

•Οι μαθητές διηγούνται τα περιεχόμενα της φαντασίας τους.

•Σύγκριση των περιεχομένων ως προς τη ζωντάνια, την καθαρότητα, κλπ.

•Ζητάμε να πουν τα συναισθήματα που συνοδεύουν τις συγκεκριμένες νοητικές εικόνες.

 

Ζητάμε να γίνουν κατασκευές με τα υλικά που βρίσκονται μέσα στο χώρο.

•Χωρίζουμε τους μαθητές σε δύο ομάδες και τους αφήνουμε ελεύθερους να φτιάξουν κατασκευές χρησιμοποιώντας τα τουβλάκια , τα στεφάνια, τους κώνους και τα άλλα όργανα της αίθουσας. Οι εντολές μπορεί να είναι: Φτιάξτε έναν πύργο, φτιάξτε ένα τούνελ, κ.λπ.

•Μια ομάδα να κάνει κατασκευές με τα σώματα των παιδιών. Για παράδειγμα να φτιάξει έναν κύκλο. Κάποιο παιδί καταγράφει τις κατασκευές και τις ανακοινώνει στους άλλους.

•Να φτιάξουν μια παράσταση με την ιστορία που έχει αφηγηθεί ένα μέλος της ομάδας κ.λπ.

 

Ψυχοκινητικά παιχνίδια δημιουργικότητας-φαντασίας  

•Κινητικά παιχνίδια με τη χρήση του καθρέφτη, ο οποίος  προάγει

– δημιουργικότητα

– φαντασία

– συντονισμός

– συγχρονισμός

 

Τα αντικείμενα και ο μίμος

•Οι μαθητές κάθονται σε κύκλο. Ένας μαθητής στο κέντρο του κύκλου, χωρίς να μιλά, προσπαθεί με τις κινήσεις του σώματός του και με διάφορες στάσεις που θα πάρει, να περιγράψει ή να παραστήσει ένα αντικείμενο καθημερινότητας.

•Όποιος από τους υπόλοιπους μαθητές μαντέψει πρώτος το αντικείμενο, παίρνει το ρόλο του μίμου.

•Μπορούμε επίσης να ζητήσουμε από το άτομο που μιμείται να αυτοσχεδιάσει μια μικρή ιστορία με το αντικείμενο που παρουσιάστηκε.

•Οι ιστορίες αυτές μπορούν να εμπλουτισθούν αν χρησιμοποιηθούν όργανα γυμναστικής.

Τα παιχνίδια ρόλων μπορούν να είναι μια δραστηριότητα που κάνει το παιδί μόνο του με «φανταστικούς» φίλους ή με τις κούκλες του ή με τα λούτρινά του τα αρκουδάκια. Μπορεί όμως να είναι και ομαδικό παιχνίδι και μάλιστα να συμμετέχουν και οι ενήλικες παίρνοντας κι αυτοί κάποιο ρόλο. Μια πολύ καλή εμπειρία θα ήταν να γίνει ο γονιός το παιδί και το παιδί ο γονιός. Αυτό κάνει πολλές φορές το γονιό να δει τον εαυτό του από μια τελείως διαφορετική οπτική γωνία.

Το να καλλιεργείτε τη φαντασία των παιδιών σας δε χρειάζεται ακριβά παιχνίδια ή οργανωμένες και ακριβές δραστηριότητες. Με λίγα και απλά αντικείμενα και τη φαντασία των παιδιών, μπορείτε να δημιουργήσετε κόσμους γεμάτους χαρά και παιχνίδια που να διαρκέσουν πολύ ώρα… και να είναι μια όμορφη εμπειρία!

Ανδριανή Ξιάρχου

Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής (ΤΕΦΑΑ Αθηνών) 

 Μουσικοκινητική Αγωγή – εκπαιδευτικό παιχνίδι στοPetit ParisΠ. Φαλήρου

11242036_10155613798710593_1504680674_o

No comments

Leave a reply